این مدل متداول ترین چارچوب در کوچینگ است که توسط کوچهای حرفهای، استفاده می شود. با توجه به سادگی آن، بسیاری از مدیران نیز مدل Grow را به عنوان راهی برای ساختار دادن به جلسات کوچینگ و منتورینگ با کارمندان خود استفاده میکنند. در این مقاله که در چهار بخش ارائه خواهد شد ، آنچه برای کوچینگ با استفاده از مدل Grow باید بدانید را خواهید یافت.
بخش اول: هدف (G/Goal):
ما به عنوان کوچ، ابتدا باید در مورد «سطوح هدف» از مراجع پرسش کنیم. دو نوع سطح هدف داریم:
الف) سوالی از مراجع بپرسیم که متوجه شویم هدف او از این جلسهی خاص که قرار است برگزار شود، چیست. برای مثال، هدف مراجع از برگزاری یک جلسه میتواند نوعی طرح و برنامهی کاری، و یا آگاهی از موضوعی باشد. در این راستا، میتوانیم بپرسیم:
• «شما مایلید از این جلسه به چه چیزی برسید؟»؛
• «در پایان این جلسه، مایلید چه تفاوتی (در دیدگاه شما/ در شما) ایجاد شود؟»؛
ب) سوالی بپرسیم که متوجه شویم که موضوع خاصی که بهطور کلی در آن مقطع زمانی برای مراجع مهم و موردبحث است، چیست. در اینجا، قبل از اینکه به انواع پرسش در مورد سطح دوم هدف بپردازیم، لازم است به «انواع هدف» بپردازیم.
در هر بخش، بعد از توصیف انواع هدف، پرسش مربوط به آن نوع از هدف نیز مطرح میشود.
بهعلاوه، لازم است با انواع هدف آشنا شویم که شامل رویا، هدف پایانمند و نتیجهمحور، و هدف عملکرد میشود:
رویا (Dream)
یک انگارهی مطلوبِ طولانیمدت که معمولا کلیست. برای مثال، بخواهیم سالم بمانیم؛ بخواهیم موفق شویم؛ بخواهیم تغییری در جهان ایجاد کنیم.
پرسش مربوط به این بخش:
• «رویای شما چیست؟»
هدف پایانمند و نتیجهمحور (End goal)؛
یک خواستهی مشخص است که مراجع قصد دارد به آن برسد، و وی با این هدف، الهام و انگیزهای میگیرد تا دست به اقدام بزند. مراجع در این مورد برای مرحلهی انتهایی یک هدف یک تصویرسازی واقعی با تمام جزئیات دارد، و تا حدی –نه بهطور کامل- روی آن کنترل دارد. نمونههایی از هدف نهایی در اینجا آمده است: مدیریتکردن کسبوکار، ملاقات با مدیر، برندهشدن در یک رویداد ورزشی، …
پرسشهای مربوط به این بخش:
• «هدف نهایی شما چیست؟»
• «شما نهایتا به دنبال چه هستید که به آن دست یابید؟»
• «کدام هدف عملکرد میتواند به شما کمک کند تا به این هدف نهایی برسید؟»
• «چه چیزی تحت کنترل شماست که میتواند به شما کمک کند تا به سمت هدف نهایی گام بردارید؟»
هدف عملکرد (Performance goal):
در اینجا، مراجع کنترل زیادی بر هدف دارد. مثلا، در خصوص کسبوکار، میتوان به تعداد سفارشات، و در زمینهی ورزشی، میتوان به دویدنِ ده کیلومتر در چهلوپنج دقیقه اشاره کرد. این نوع از هدف که نوعی گامبرداشتن به سوی هدف نهایی است، منجر میشود که مراجع به مشخصات و توصیف واضحی از اقدامات دست یابد.
ده سوال پیش رو می توانند به اشخاص کمک کنند تا به شفافیت در مورد اهدافشان برسند:
می خواهید از این جلسه کوچینگ چه دستاوردی داشته باشید؟
به چه هدفی می خواهید برسید؟
می خواهید راجع به _ چه اتفاقی بیفتد؟
واقعا چه می خواهید؟
می خواهید به چه دستاوردی برسی؟
می خواهید به چه نتایجی دست یابید؟
چه نتیجه ایده آل خواهد بود؟
چه چیزی را می خواهید تغییر دهید؟
چرا امیدوار و خواهانید تا به این هدف برسید؟
اگر به این هدف برسید، مزایای آن چه خواهد بود؟
بخش دوم: واقعیت (R/ Reality):
زمانیکه هدف از برگزاری جلسه، و بهطور کلی نوعی هدف عملکرد مشخص شد، وارد مرحلهی بعدی میشویم. البته، خیلی نباید عجله کنیم که وارد این مرحله شویم، چراکه شاید مراجع محدود شود و نتواند بهطور کامل حرفهای خود را بزند. گرچه، ما همواره میتوانیم به بخش هدف رجوع کنیم.
در این مقطع، باید متوجه شویم که مراجع در چه وضعیت و شرایطی قرار دارد و کجاست، که در این راستا میبایست پرسشهایی پرسیده شود که سطح آگاهی واقعی مراجع از خودش بالا رود. سوالهایی نظیر:
• «در حال حاضر به چه نتایجی رسیدهاید؟»
• «سطح عملکردی فعلی شما چیست؟»
• «وضعیت/ شرایط فعلی خود را چگونه توصیف میکنید؟»
• «چهچیزی در حاضر در حال رخدادن است؟»
• «از کجا میدانید این چیزی که در حال رخدادن است، صحیح و درست است؟»
• «وقتی به وضعیت خود مینگرید، چه میبینید؟»
• «در خصوص وضعیت فعلی خود چه احساسی دارید؟»
• «نتایجی که در حال حاضر کسب کردهاید، چه تاثیری روی شما/ دیگران/ سازمان شما داشته است؟»
• «تا کنون چه تلاشهایی کردهاید؟»
• «اگر چیزی تغییر نکند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟»
• «در حال حاضر چه عوامل دیگری روی شرایط فعلی شما تاثیر میگذارد؟»
• «نقش شما در ایجاد این وضعیت چیست؟»
در پایان بخش حاضر، شما باید مطمئن شوید که سطح آگاهی مراجع به میزانی افزایش یافته است که قبلا در این حد نبوده است. مراجع باید در این قسمت در مورد وضعیت فعلی خود به چیزهای جدیدی دست یافته باشد.
نتیجهی این مرحله، افزایش انگیزهی مراجع برای انجام کاری در مورد هدف و موضوعاش است.

بخش سوم: اختیار و حق انتخاب (O/ Options):
هدف از این بخش این است که مراجع شما بتواند ایدهپردازی کند، خلاق شود، و تمام راهحلها و انتخابهای ممکن را در نظر بگیرد. مقصود این نیست که تنها به یک پاسخ صحیح برسد بلکه این است که بتواند بدون قضاوت بهراحتی فکر کند. یعنی، مراجع بتواند به همان میزان که احتمالات و حق انتخابهای ممکن وجود دارد، دیدگاه و ایدهای از خود بروز دهد.
در اینجا کوچ باید توجه کند که آیا مراجع ایدههای جدیدی را که میدهد با پیشداوری محدود میکند یا خیر. در واقع، کوچ باید به فرضیههایی که مراجع در مورد ارزش نسبی ایدههای جدیدی که به آن رسیده است، اشاره میکند، توجه کند، و دقت کند که در چه مواقعی مراجع اظهار میکند که روشی یا چیزی احمقانه است، یا بسیار جاهطلبانه است، و یا پرمخاطره است، زیرا باید به او خاطرنشان کند که هر چیزی اینجا قابلقبول است و میتواند جای بررسی داشته باشد.
کوچ میتواند در این بخش فرضیههای پنهان مراجع را کشف کند و ماهرانه از طریق روشهای مختلف آنها را به چالش بکشد. برای مثال، پرسشهایی از این قبیل بپرسد:
• «اگر این موضوع (که به آن اشاره میکنید) عامل مهمی نبود، چه میشد؟»
• «چگونه میتوان به این هدف رسید؟»
• «از چه راههای دیگری میتوان به این هدف رسید؟»
• «چه انتخابهای ممکنی وجود دارد؟»
• «چه انتخابهای جایگزین دیگری وجود دارد؟»
• «برای تغییر این وضعیت چه کاری میتوانید انجام دهید؟»
• «چه اقداماتی میتوانید انجام دهید تا به نتایج متفاوتی برسید؟»
اینجا میتوان در مورد اولویتها صحبت کرد که یکی از بهترین روشها برای انتخاب از میان اولویتها بررسی میزان هزینه و سود است. برای انتخاب هر امکان از جانب مراجع، از این لحاظ که تا چه حد مراجع این روش را دوست دارد یا خیر، میتوان از او درخواست کرد که از بین ۱ تا ۱۰ امتیازدهی کند. مراجع در این مرحله میتواند انتخاب کند که چه میخواهد.
بخش چهارم: (What; When; Who; Will/ W):
• چه چیزی قرار است انجام شود؟ (What)؛
• چه وقت؟ (When)؛
• توسط چه کسی؟ (Whom)؛
• با چه میزانی از اراده (Will)؛
• جمعبندی (Wrap up)
این بخش نوعی جمعبندی است که طی آن معمولا مراجع مشخص میکند که میخواهد چه اقدامی کند. پرسشهایی که میتوان در این بخش از مراجع پرسید از این قرارند:
• «چه کاری میخواهید انجام دهید؟»
• «چه وقت میخواهید آن را انجام دهید؟»
• «واقعا میخواهید آن را انجام دهید؟»
• «آیا این اقدام شما را به هدف نزدیک میکند؟»
• «ممکن است در این مسیر با چه موانعی مواجه شوید؟»
• «ممکن است به چه چیزی دست یابید؟»
• «لازم است چه کسی از این اقدام شما مطلع شود؟»
• «نیاز به حمایت چه کسی دارید؟»
• «چگونه و چه زمانی قرار است این حمایت را داشته باشید؟»
• «از بین ۱ تا ۱۰ انتخاب کنید که تا چه حد مطمئنید که میخواهید این اقدامات را انجام دهید؟»
• «چه چیزی نمیگذارد که عدد ۱۰ را انتخاب کنید؟»
در نهایت، بهتر است که در انتهای جلسه از مراجع در خصوص ناگفتههای او در جلسهی مذکور بپرسیم که در جلسه به آن پرداخته و اشاره نشده. و البته، در صورت ادامهی جلسات، جلسهی آتی را هماهنگ کنیم.
پایان