[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ max_height=”3000px” sticky_enabled=”0″][et_pb_row _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ width=”100%” max_height=”3000px” custom_margin=”0px|0px|0px|0px|false|false” custom_padding=”0px|0px|0px|0px|false|false” sticky_enabled=”0″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][et_pb_text _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ max_height=”3000px” sticky_enabled=”0″ custom_margin=”-101px|||||”]
اهمیت موضوع:
امروزه بخش عمده ای از عرصه های زندگی بشر به تسخیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درآمده و کمتر عرصه ای در جامعه می توان دید که از این پدیده نوظهور تاثیر نپذیرفته باشد.
یکی از تاثیرپذیرترین بخش های جامعه از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نهاد خانواده بخصوص خیل عظیم نوجوانان و حتی کودکانی هستند که در سطحی گسترده از فضای مجازی استفاده می کنند. به خصوص با گسترش ویروس کرونا و استفاده دانش آموزان از فضای مجازی و اینترنت برای آموزش در قالب اپلیکیسن “شاد” ، پیامدهای حضور آنان و آسیب های ناشی از شبکه های اجتماعی به یکی از دغدغه های اصلی جامعه و خانواده ها تبدیل شده است . بطوریکه پیش بینی ها از بروز بیش از پیش آسیب های ناشی از حضور در فضای مجازی در آینده نه چندان دورحکایت دارد. در چنین فضایی جامعه نیازمند آموزش هایی است که به جای کلی گویی با رویکرد مهارتی، علمی و کاربردی راهکارهای مواجهه خانواده ها با چنین تهدیدی را بطور ملموس در قالب دورهای آموزشی منسجم ، علمی و هدفمند ارائه دهد .
از سوی دیگر لزوم حفظ “فاصله گذاری اجتماعی” و افزایش میزان خانه نشینی اعضای خانواده اعم از فرزندان و والدین شرایطی را فراهم کرده که در دوره همه گیری ویروس کرونا بخش مهمي از اوقات فراغت اعضای خانواده اعم از والدین و فرزندان صرف فضاي مجازي و حضور در شبکه هاي اجتماعي مي شود . هر چند حضور افراد در این گونه فضا ها مي تواند باعث شکل گیري ارتباطات مجازي و تبادل دانش و تجربیات و حتی کاهش پیامدهای روانشناختی انزوای ناشی از فاصله گذاری اجتماعی شود اما خاصیت تعاملي و ارتباطي بودن این شبکه ها باعث شکل
گیري مناسباتي براي هر کدام از والدین بخصوص فرزندان مي شود که نه تنها سودي براي آنها ندارد بلکه زیان هاي اساسي را متوجه کانون سلامت روحی و جسمی آنان مي کند .
به بیان ساده تر اقبال بیش از اندازه از فضای مجازی و شبکه هاي اجتماعي در دوران کرونا باعث شده اند که کانون آرام خانواده دچار تلاطم ناشي از بدگماني و اختلاف نظر ناشي از حضور اعضای خانواده و بخصوص فرزندان در فضاي مجازي شده و بسیاری از خانواده ها آرامش زندگي خود و سلامت جسمی، روحی و روانی فرزندان خود را در خطر مي بینند. در چنین شرایطي چاره اندیشي و یافتن تکنیک هاي قابل آموزش و قابل یادگیری براي کاهش این آثار زیانبار فضای مجازی بر اعضای خانواده بخصوص فرزندان از اهمیتي قابل توجه ای برخوردار است.
مهمترین اهداف آموزشی این دوره عبارتند از:
- تغییر نگرش و نظارت موثر نسبت به حضور فرزندان در فضای مجازی
- آشنایی با تکنیک های موثر در مدیریت زمان و بهره وری استفاده از فضای مجازی
- شناخت و مقابله با مهمترین آسیب های اجتماعی فضای مجازی
- آشنایی با انواع کنش ها و واکنش های موثر در فضای مجازی
- ایجاد امنیت وآشنایی با نحوه تدوین منشور فضای مجازی برای خانواده و فرزندان
معرفی مدیر دپارتمان مدیریت آسیبهای فضای مجازی
دکتر جعفر خوشروزاد(دکترای ارتباطات با گرایش تکنولوژی های ارتباطی)
مولف و مترجم بیش از 80 مقاله علمی-پژوهشی
سوابق آموزشی:
-استاد دانشکده ارتباطات ومدیریت و هنر دانشگاه آزاد اسلامی
-مدرس اولین دوره آموزش تربیت مربی فضای مجازی ارتش جمهوری اسلامی ایران
-مدرس کارگاه آموزشي تکنیک هاي کاهش اثار سوء استفاده غیر اصولي از شبکه هاي اجتماعي بر روابط زوجین در دانشگاه تهران
-مدرس کارگاه تکنیک ها و مهارت های کاهش تاثیرات منفی بهره گیری از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی
-مدرس کارگاه آموزشی شبکه های اجتماعی و بهداشت روانی خانواده برای مربیان و مدرسان ارتش و بهزیستی
-مدرس کارگاه آموزشی مهارت های کاهش آسیب شبکه های اجتماعی در وزارت بهداشت
– دهها سخنرانی و کارگاه آموزشی دیگر با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه ای
سوابق اجرایی:
-ناظر کیفی، نویسنده و کارشناس بیش از 30 عنوان برنامه و دبیر طرح برنامه شبکه چهار صدا و سیما به مدت ۶ سال
-قائم مقام، مدیر گروه، سردبیر ونویسنده برنامه های گوناگون گروه سیاسی رادیو به مدت 4 سال
-مفسر پخش اخبار سیما به عنوان مفسر سیاسی و رسانه ای و کارشناس گروه تفسیر خبر سیما به مدت 5 سال
– تهیه کننده و کارگردان بیش از 20 عنوان برنامه تلویزیونی در بیش از 500 قسمت در شبکه های مختلف سیما از جمله شبکه دو ، چهار ، پنج ، الکوثر ، العالم ، شبکه خبر و شبکه قرآن به مدت 5 سال
– مترجم خبر، تحلیل گر رسانه های در مونیتورینگ اخبار خارجی صداوسیما به مدت دو سال
-کارشناس رسانه های ،مترجم وهماهنگ کننده در دفترمنطقه ای صداوسیما در منطقه جنوب شرقی آسیا مستقر در مالزی به مدت 3 سال
[/et_pb_text][et_pb_video src=”http://0ta100holding.ir/wp-content/uploads/2020/10/majazi.mp4″ image_src=”http://0ta100holding.ir/wp-content/uploads/2020/10/majazi.jpg” play_icon_color=”#1fd7e0″ thumbnail_overlay_color=”rgba(0,0,0,0.6)” _builder_version=”4.6.6″ _module_preset=”default” hover_enabled=”0″ border_radii=”on|10px|10px|10px|10px” border_width_all=”7px” border_color_all=”#1fd7e0″ custom_padding=”0px|0px|0px|0px|false|false” sticky_enabled=”0″][/et_pb_video][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]