اهمیت موضوع:
افزایش موارد خشونت خانگی از زمان شروع بحران شیوع کرونا بود و فروردین امسال گزارشی از سه برابر شدن آمار اختلاف بین زوجین بدلیل اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و شیوع بیماری کرونا در کشورمان منتشر شده است. این اختلافات درباره مسائل متعدد از جمله اصول بهداشتی، سلیقهها، برنامههای سرگرمی مشترک، تغییر ساعت وعدههای غذایی و خوابیدن، روشهای تربیت فرزندان و رابطه جنسی بین همسران بود و تنشهایی را در بین اعضای خانواده ایجاد کرده است.
از سوی دیگرکودکان و نوجوانانی که قبل از کرونا با حضور در مهدهای کودک، مدرسه، پارک ها، کلاسهای آموزشی و ورزشی و … اوقات خود را سپری میکردند حال برای مصون ماندن از این بیماری در خانه بمانند که این قرنطینه خانگی امانشان را بریده است. کنترلِ کودکان و نوجوانان پرهیجان و پرانرژی که این روزها دیگر دوستان خود را در مدارس و … نمیبینند و از فضای بازی و سرگرمیهای ورزشی محروم ماندند برای بسیاری از خانوادهها سخت است و از طرفی بیم آن میرود که فرزندانشان دچار افسردگی و استرسهای پساکرونایی شوند و بر روحیات، عادات و حتی سلامت جسمی آنها نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این فرزندان بیش از والدین در فضای پراسترس کرونایی قرار دارند و گاهی این هیجانهای منفی میتواند منجر به بروز یک واکنش ناخواسته یا هنجارشکنانه شود. بر این اساس ضروری است والدین به مهارت ها و راهبردهایی برای مواجه موثر با مشکلات روانشناختی خود و فرزندانشان مجهز شوند.
مهمترین اهداف آموزشی این دوره عبارتند از:
- آشنایی والدین با تشخیص افسردگی، اضطراب و استرس
- فراگیری مهارت های موثر برای مواجه با افسردگی والدین و فرزندان در دوره شیوع بیماری کرونا
- تمرین و کاربرد تکنیک های آرمیدگی در مواجه با استرس والدگری و استرس فرزندان ناشی از شیوع بیماری کرونا
- فراگیری مهارتهای موثر در مواجه با اضطراب فزاینده ناشی از شیوع بیماری کرونا در درون خانه
- آشنایی با مهمترین ویژگیهای شخصیتی افراد مقاوم در برابر مشکلات و استرس
معرفی مدیر دپارتمانمدیریت استرس، اضطراب و افسردگی
دکتر ساجد یعقوب نژاد(دکترای روانشناسی)
مولف 10 کتاب و 14 مقاله علمی-پژوهشی
سوابق آموزشی:
– نوزده سال سابقه فعالیت آموزشی با کودکان و نوجوانان
– مدرس دوره های تخصصی آموزش تربیت رواندمانگر کودک
– مدرس بیش از ده دوره تخصصی اختلالات یادگیری در دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی
-مدرس دروه های ضمن خدمت و کارگاه های آموزش خانوادها
– مدرس درس تخصصی آسیب شناسی روانی کودک در دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی تهران
– مدرس درس تخصصی روانشناسی فیزیولوژی و نوروسایکولوژی در مراکز آموزش عالی و دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی
– کسب مقام دوم مسابقات کشوری مهارت های معلمی(الگوهای برتر تدریس) در سال 1383
سوابق اجرایی:
– رییس گروه برنامه ریزی درسی و آموزش کودکان کم توان ذهنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور
– معاونت اداره آموزش و پرورش استثنایی شهرستانهای استان تهران
– ماموریت آموزشی اعزام به خارج از کشور از سوی وزارت آموزش و پرورش به کشور ترکیه و شهر آنکار به مدت دو سال
– معاونت آموزشی مجتمع آموزشی و پرورشی 22 بهمن جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه و شهرآنکارا
– دبیر کمیته پژوهشی مدارس خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران در حوزه سرپرستی ترکیه، روسیه وآسیای میانه به مدت دو سال
– سرگروه آموزشی پایه دوم مقطع ابتدایی مدارس خارج از کشور در حوزه سرپرستی ترکیه، روسیه و آسیای میانه جمهوری اسلامی ایران
-سرگروه آموزشی پایه اول مقطع ابتدایی دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی
– سرگروه آموزشی پایه پنجم مقطع ابتدایی دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی