اگر میخواهید در مسیر شغلی خود پیشرفت داشته باشید، در شغل فعلیتان ارتقاء یافته یا شغل جدیدی پیدا کنید لازم است یک طرز فکر رو بهرشد را در صدر فهرست اولویتهایتان داشته باشید.
توانایی یادگیری مستمر برای تطبیق با تغییر – در صدر مهمترین مهارتهای نرم برای موفقیت شغلی قرار میگیرد.
- چرا طرز فکر رو بهرشد مهم است؟
در یکی از گزارشات مکِنزی آمده است که تا سال ۲۰۳۰، ۸۰۰ میلیون کارمند در سطح جهان مشاغل خود را به دلیل وجود روباتها از دست خواهند داد. از آنجا که تکنولوژی تهدیدی برای حذف مشاغلی است که میتوانند به شکل اتوماتیک درآیند و ماشین آلات بهسادگی از عهده انجام آن کارها برمیآیند، کارمندان و یا جویندگان مشاغل لازم است بیش از پیش بر توسعه طرزفکر روبهرشدخود متمرکز شوند.
در اینجاست که اهمیت برخورداری از یک طرز فکر روبهرشد روشن می شود، افرادی که برای رسیدن به سطوح بالاتر موفقیت انگیزه دارند به جای آنکه به یک مجموعه ثابت از مهارتها بچسبند. در جستجوی یادگیری مهارتهای تازهای خواهند بود که تکنولوژی آینده نمیتواند جایگزینی برای آنها باشد و به این ترتیب در مواجهه با شرایط دشوار امکان موفقیت آنها بیشتر خواهد شد.
- مؤلفه انسانی
شلی آزبورن، مدیر یادگیری در اودِمی، اعلام میدارد در میان کاربران متوجه افزایش علاقه آنها به یادگیری و استفاده از مهارتهایی است که نیازمند یک مؤلفه انسانی میباشند، مانند تفکر نقادانه و هوش هیجانی. به گفته او اینگونه مهارتها هستند که «ماهیت انسانی» ما را تقویت میکنند.
آزبورن اضافه کرده: «مردم در مورد ضرورت یادگیری و استفاده از مهارتهای نرم بسیار آگاه شدهاند، مهارتهایی که تکنولوژی قادر نیست جایگزین آنها شود. برای مثال، خلاقیت و نوآوری مواردی هستند که ماشینها نمیتوانند برای ما انجام دهند.»
حتی رهبران صنعتی مانند ایلان ماسک هم به این نکته اشاره کردهاند که زمانی فرا خواهد رسید که ماشینها چنان پیشرفته میشوند که خودشان میتوانند برنامهریزی کنند – و وقتی این اتفاق بیفتد، در بعضی موارد، فقط کسب و کارها و مشاغلی که برپایۀ تعامل انسانی متمرکز هستند همچنان میتوانند شکوفا باقی بمانند.
بهعلاوه، در یک گزارش مطالعاتی آمده است که حتی با اینکه حدود ۱۲۰ میلیون کارمند در جهان باید در نتیجه ظهور هوش مصنوعی و اتوماسیون طی سه سال آینده دوباره آموزش ببینند، مدیران اجرایی؛ تطبیقپذیری، مدیریت زمان و همکاری را بهعنوان برخی از مهمترین مهارتهایی نام بردهاند که امروز در استخدام نیروی کار اهمیت بسیاری دارند.
همچنین، در گزارش اودِمی به اهمیت ایجاد یک فرهنگ سازمانی تأکید شده که در آن کارمندان برای بهبود مهارتهایشان تشویق شده و ابزارهای لازم برای این منظور تأمین میشوند. پلتفرمهای یادگیری محبوب مانند Linkedin Learning، Coursera، edX، FUTURElEARN و Udacity میتوانند در این مورد کمککننده باشند.
در اینجا به برخی از مهارتهای نرم اشاره میکنیم که بنا بر تحقیقات بیش از همه تمرین و استفاده میشوند:
- طرز فکرروبه رشد: توانایی یادگیری پیوسته و تمایل به سازگاری با تغییر.
- خلاقیت: پرورش ایدههای نو، استفاده از راه حلهای تازه برای پرداختن به مشکلات موجود.
- مهارت تمرکز: کنترل تمرکز برای اتخاذ تصمیمات کارآمدتر و بهترِ کوتاه مدت و بلندمدت.
- نوآوری: بهبود بر مبنای ایدهها، مفاهیم، فرآیندها یا متدهای فعلی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب.
- مهارتهای ارتباطی: تفسیر اطلاعات در حین صحبت کردن، گوش دادن و مشاهده کردن.
- داستانگویی: سازماندهی افکار و اطلاعات و دادهها به شکل یک روایت جامع.
- آگاهی از فرهنگ: توانایی تعامل، کار و توسعه روابط معنادار با افرادی از فرهنگهای مختلف در سازمان.
- تفکر نقادانه: تحلیل پرسشگرانه و ارزیابی برای قضاوت درباره یک موضوع.
- راهبری: هدایت سازمان.
- هوش هیجانی: تمرین مواجهه با هیجانها، ابراز روابط میان فردی و مشاهده آن در بین افراد حاضر در محل کار