کودکان در مَعرضِ خطر تجاوز نیستند، اگر…..

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.13.0″ _module_preset=”default” height=”1200px” max_height=”1200px” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_row _builder_version=”4.13.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.13.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_text _builder_version=”4.13.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”-33px|||||” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”]

برای هر پدر و مادری، شنیدن عنوان تجاوز جنسی به کودک و نوجوان، یکی از دردناک‌ترین و همچنین نگران کننده‌ترین عنوان‌هاست.

در سال‌های اخیر، ما خیلی بیشتر از قبل با این قبیل اخبار ناراحت کننده مواجه می‌شویم و به نظر می‌رسد آمار تجاوز به کودکان و نوجوانان بیش از گذشته است و این امر، دلایل متفاوتی دارد که در این مطلب، امکان بیان تمامی آن‌ها نیست.

هدف ما از طرح این موضوع، ارائه راهکارهای کاربردی و منطقی برای پدرها و مادرهاست تا بتوانند در جایگاهِ خود، تا حد امکان جلوی این فجایع را بگیرند و اگر چنین مشکلی برای فرزندشان پیش آمد، آن را تشخیص داده و از طریق اصولی به درمانش بپردازند.

تجاوز به کودکان
تجاوز به کودکان

طبق آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی از هر ۵دختر یک نفر و از هر ۱۳ پسر یک نفر، مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. به هر حال این عدد در ایران هم تکان دهنده است و خیلی فاجعه بزرگی است و هیچ کس نمی‌خواهد اتفاق بیفتد اما چطور متجاوز موفق می‌شود که این تعداد از کودکان و نوجوانان را مورد آزار یا تجاوز قرار دهد؟

حتماً در سال‌های اخیر به گوشتان خورده که بسیاری از متجاوزان یا آزارگران جنسی، از آشنایان کودک بوده‌اند و به واسطه‌ی رابطه‌ی خوب، اعتماد وی را جلب کرده‌ و او را مجبور به اطاعت کردند و بعد از اتمام کار، با تهدید ، ایجاد وحشت، یا وعده‌های دروغین کودک را مجبور به سکوت در برابر اتفاقاتی که رخ داده نمودند.

پیشگیری از تجاوز به کودکان
پیشگیری از تجاوز به کودکان

برای مثال متجاوز به بچه می‌گوید این یک راز است و به دلایل متفاوتی بچه‌ آن راز را نگه می‌دارد چون متجاوز، او را می‌ترساند و می‌گوید اگر این راز را به کسی بگویی می‌کشمت یا به تو آسیب می‌رسانم یا می‌گوید اگر پدر و مادرت بفهمند؛ از تو متنفر می‌شوند، ممکن است تو را از خانه بیرون کنند، دیگر دوستت ندارند، تو دیگر آلوده‌ای، همه بفهمند مسخره‌ات می‌کنند، تو آبروی خانواده‌ات را می‌بری، یا از ترس‌های اعتقادی استفاده می‌کنند : خدا دیگر تو را دوست ندارد، تو گناه بزرگی کردی پس اجازه نده کسی متوجه گناهت بشود.

گاهی هم آنقدر متجاوز از لحاظ عاطفی به کودک نزدیک می‌شود که بچه دوست دارد با او راز مشترک داشته باشد، مثلاً متجاوز به او القا می‌کند؛ تو دوست منی و با این کار داری به من کمک می‌کنی، یا می‌خواهم بعداً با تو ازدواج کنم و از الان تو را عشق و همسر خودم می‌دانم. برای کودک این احساس خوبی است که این راز را داشته باشد و دلایل برایش کافیست که در مورد این مسئله صحبت نکند.

البته این قبیل پرونده‌ها انواع بسیار متفاوتی دارند، پیچیدگی‌هایشان فراوان است و یک قانون کلی در برابر تمامی آن‌ها صدق نمی‌کند. برای مثال ممکن است این اتفاق ناگوار در شرایطی رخ دهد که فردی غریبه، کودک را رُبوده و او را مورد آزار و اذیت قرار دهد که در آن شرایط، باید روی نظارت بیشتر والدین کار کنیم تا احتمال دزدیده شدن کودکان به حداقل برسد اما در شرایط فعلی هدف ما این است که روی موضوعی تمرکز کنیم که بیشترین آمار و ارقام را در مورد تجاوز کودکان و نوجوانان به خود اختصاص داده، که همان ((جلب اعتماد کودک برای تجاوز و بعد هم وادار کردن او به سکوت در برابر تجاوز)) است.

پیشگیری از تجاوز به کودکان
پیشگیری از تجاوز به کودکان

اغلب کودکانی که در این شرایط سخت قرار گرفته‌اند و وعده‌ها و تهدیدهای متجاوز را پذیرفته‌اند و یا به جهت ترس فراوان، از بیان وقایعی که رخ داده است امتناع کردند، کمبود مهارت‌های اساسی رفتاری و اجتماعی مشاهده می‌شود.

مهارت‌هایی از جمله : مهارت نه گفتن، اعتماد به نفس، عزت نفس، درک موقعیت، حل مسئله، گذر از بحران، مواجهه با چالش، تحلیل و پردازش اطلاعات، تعریفِ دایره‌ی اعتمادِ اطرافیان، تفکر خلاق و تفکر نقاد، کنترل استرس و …

کمبود این مهارت‌ها و چندین مهارت دیگر، نه تنها در موقعیت مانند مواجهه با متجاوز می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد، بلکه در بسیاری از مقاطع زندگی موجب مشکلات عدیده‌ای برای کودکان و نوجوانان خواهد شد.

تجربه نشان داده کودکانی که توانایی درک موقعیت و تشخیص مسئله و حل آن را دارند در اغلب موارد موجب ترس متجاوز شده و باعث می‌شوند او نتواند به کودک نزدیک شود و یا در صورتی که آزار و اذیت اندکی به بچه برساند، نمی‌تواند با تهدید و یا دادن وعده‌های پوچ باعث شود او ساکت بماند و این اتفاق را از خانواده پنهان کند.

پس نتیجه می‌گیریم هرچقدر هم آمار تجاوز به کودکان و نوجوانان بیشتر شده باشد و یا حتی تعداد بیماران جنسی افزایش داشته باشد، ما با تربیت درست فرزندانمان و با دادن آموزش‌های درست در زمینه مهارت‌های مهم و اساسی، می‌توانیم تا حد زیادی، آن‌ها را از خطرهای احتمالیِ تجاوز حفظ کنیم.

اما سوال این‌جاست!

چطور می‌توانیم حجم زیادی از مهارت‌ها را به کودکانمان بیاموزیم، به طریقی که موجب خستگی و دلزدگی آن‌ها نشویم؟

و یا این‌که منابع و ابزار لازم برای آموزش این مهارت‌ها را به چه طریق می‌توانیم به دست بیاوریم؟

پیشگیری از تجاوز به کودکان
پیشگیری از تجاوز به کودکان

البته که کودکان ما در مهد کودک و مدرسه و انواع کلاس‌های متنوع، تحت نظر و آموزش مربیان و معلمان خود هستند ولی این دسته از مهارت‌ها متاسفانه به اندازه‌ی کافی در برنامه‌ی آموزشی آن‌ها جای‌گذاری نشده پس چه بهتر که ما خودمان دست به کار شویم و با یک روش بی نظیر و استثنائی، کودکانمان را با مجموعه‌ای از مهارت‌های مهم و اساسی زندگی آشنا کنیم که با یادگیری آن‌ها بتوانند تمامی خطرها و چالش‌هایی که در مسیر زندگیشان قرار می‌گیرد را با نگاهی بازتر و صحیح‌تر ببینند و با درک صحیح از موقعیت، بتوانند درست‌ترین راه را برای حل مسائل پیدا کنند.

این روش جادویی، آموزشِ مهارت‌های اساسی از طریق سبکِ کوچینگ است. سلف کوچینگ (self coaching) یا کوچینگ شخصی، روشی است که در آن افراد یاد می‌گیرند خودشان را مدیریت کنند و مهارت‌ها و توانایی‌های خود را رُشد دهند.

پکیج بوف کوچ
پکیج بوف کوچ

در حال حاضر اولین بسته‌ی کوچینگ کودکان با نام ((بوف کوچ)) توسط هلدینگ آموزشی صفرتاصد تولید شده که شامل ابزارهای متنوع و ساعت‌ها انیمیشن است و کاراکترهای انیمیشنی به کودکان شما کمک می‌کنند تا با تمرین و بازی، مهارت‌ها و توانایی‌های خود را پرورش دهند.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری از پکیج ((بوف کوچ)) داشته باشید و یا این محصول را خریداری کنید، می‌توانید برای اولین خرید، از کد تخفیف ۳۵هزارتومانی به همراه ارسال رایگان استفاده کنید.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.13.0″ _module_preset=”default” text_font=”Lalezar||||||||” text_text_color=”#E02B20″ text_font_size=”34px” hover_enabled=”0″ global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content” text_font_size_last_edited=”on|phone” sticky_enabled=”0″ text_font_size_phone=”25px” text_font_size_tablet=”34px”]

کد تخفیف: kids1400

[/et_pb_text][et_pb_button button_url=”https://0ta100holding.ir/shop/” button_text=”برای خرید پکیج بوف‌کوچ ، اینجا کلیک کنید” button_alignment=”center” _builder_version=”4.13.0″ _module_preset=”default” custom_button=”on” button_text_color=”#0C71C3″ button_bg_color=”#EDF000″ button_border_width=”3px” button_border_radius=”12px” button_font=”Lalezar||||||||” button_text_size_tablet=”” button_text_size_phone=”13px” button_text_size_last_edited=”on|phone” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]