موفقیت چگونه به دست می‌آید

موفقیت به معنای تحقق یافتن یک هدف است. شاید بتوان به جرات گفت تمامی افراد دنیا به دنبال موفقیت شغلی هستند که یکی از موفقیت­‌هایی است که افراد تمایل دارند به آن دست پیدا کنند. موفقیت‌شغلی در یک فرد چگونه ایجاد می­شود؟ افرادی که در شغل خود موفق هستند آیا باهوش‌­تر هستند؟ آیا تلاش بیشتری می­کنند یا دارای ارتباطات قوی­‌تری هستند؟ قبل از اینکه به پاسخ این سوالات بپردازیم بهتر است ابتدا با معنی واقعی موفقیت شغلی آشنا شویم. اصلا تا به حال از خودتان پرسیده­‌اید که موفقیت چیست؟ یا اصلا موفقیت شغلی چه زمانی حاصل می­شود؟

موفقیت برای شما و در ذهن شما با چه چیز­هایی تعریف می­شود؟ مثلا در ذهن خود موفقیت در ارتباطات، موفقیت‌شغلی، موفقیت مالی و ثروت، موفقیت در کنکور، موفقیت در زندگی و صد­ها سوالات دیگر مثل موفقیت­های بالا را موفقیت می­دانیم. اما هر کسی در زندگی خود تعریفی از موفقیت دارد.افراد موفق خود را با موفقیت در ثروت یا دست­یابی به یک موقعیت خاص موفق نمی­دانند، بلکه موفقیت در تمام ابعاد را موفقیت می­دانند.

ریچارد برنسون: اعتقاد دارد که بسیاری از مردم، موفقیت خود را با مقدار پولشان و افرادی که که با آنها ارتباط دارند، می­سنجند.اما به نظر من موفقیت باید با میزان خوشحالی شما اندازه گرفته شود.
آریانا هافینگتون: اعتقاد دارد که برای موفقیت علاوه بر پول و قدرت شما باید سلامتی، خرد، کنجکاوی و بخشش داشته باشید تا فرد موفقی باشید.
وارن بوفت: سرمایه­ گذار افسانه­ای می­گوید من موفقیت را با تعدادافرادی که دوستم دارند، اندازه می­گیرم.

موفقیت شغلی

موفقیت‌شغلی به معنی رضایت شما از شغل­تان است. موفقیت‌شغلی گاهی بهبود وضعیت مالی یا داشتن موقعیت اجتماعی خوب برای بسیاری افراد معنا پیدا می­کند. موفقیت شغلی در واقع چیزی که همه­ی افراد خواستار آن هستند و از دغدغه‌های زندگی­شان است. در هر صورت موفقیت شغلی برای هر شغلی و هر شخصی تعریفی دارد بعضی اعتبار و بعضی دیگر میزان درآمد را موفقیت می‌دانند.

 موفقیت شغلی گاهی خلاقیت، نوآوری و پیشگامی تعریف می­شود. گاهی ارتقا در کسب­‌و­کار و گاهی ثروت را موفقیت‌شغلی می­دانند. هر تعریفی که افراد از موفقیت‌شغلی داشته باشند باید موارد زیر را در نظر گرفت:

سخت کوشی

شما باید ایمان داشته باشید که اگر تمام دنیا مانعی برای رسیدن شما به هدف­تان باشند، شما باز هم به هدف خود می­رسید. سخت­‌کوشی با فاکتور­هایی مثل هوش و شانس همراه است، که این فاکتور­ها باعث موفقیت‌شغلی می­شوند. سخت­کوشی یعنی شما آنقدر زیرک باشید که بفهمید چه زمانی نیاز به کمک دیگران دارید و بدون شک برای کمک گرفتن اقدام کنید.

ارتباطات قوی

بسیاری اعتقاد دارند داشتن روابط زیاد و قوی نقش موثری در موفقیت شغلی دارد. افراد موفق انرژی زیادی برای ایجاد روابط پایدار و قوی به کار می­‌گیرند. که در این روابط صداقت، درستکاری و ارزش­های مشترک حرف اول را می­زند. در کل در ایجاد روابط قوی، ضعف در رعایت اصول اخلاقی مثل نداشتن صداقت کافی از اشتباهات بزرگ برای رسیدن به موفقیت شغلی است.

یادگیری مداوم

قبل از شروع هر شغلی ابتدا باید یادگیری را آغاز کرد. بهترین منابع یادگیری عوامل زیر هستند: دانشگاه‌­ها، دوره­های آموزشی، کتاب­ها، وب سایت­های تخصصی در مورد مشاغل، انجمن­ها، همایش­ها، مجلات تخصصی در زمینه کسب­و­کار.

عوامل موثر در یادگیری

مطالعه داشته باشید: مطالعه در به دست آوردن موفقیت‌شغلی نقش بسیار پر­رنگی دارد.در واقع شما برای موفقیت‌شغلی باید سراغ منابع(کتاب­ها) تخصصی،مجلات تخصصی و … شغل مورد نظر خود بروید. به روز­ترین مقالات و مسائل علمی را دنبال کنید.
علایق خود را دنبال کنید: علایقی که مربوط به شغل می­شوند تا به موفقیت‌شغلی برسید. شامل عواملی هستند که به شغل شما ارتباط مستقیم نداشته اما شما به آنها علاقه‌­مند هستید و شاید روزی برای رسیدن به موفقیت‌شغلی مورد استفاده شما قرار گیرند و به شما کمک کنند.
در گفت­و­گو­ها شرکت کنید: می­توانید علاوه بر کلاس­‌های حضوری اگر زمان کافی یا موقعیت مناسبی ندارید از کلاس­و برنامه­‌های آنلاین بهره بگیرید. به عنوان مثال بسیاری از مدیران موفق یا کارمندان موفق عضو گرو­های تخصصی هستند تا بتوانند از دانش دیگران که در گروه­‌ها عضو هستند با هم به اشتراک گذاشته و استفاده کنند.

عادت­‌های خاص را در خود تقویت کنید

حتما شنیده­‌اید که می­گویند تنها فرق شما با افراد موفق در این است که افراد موفق همیشه عادات خاصی را تکرار می­کنند که باعث موفقیت‌­شان می­شود.

شبیه افراد موفق فکر و رفتار کنید

همیشه نیمه­ پر لیوان را ببینید. دیدگاه­تان به مسائل به خصوص در مورد موفقیت‌شغلی دیدگاه یک شخص پیروز و مثبت­ اندیش باشد.

پویا باشید

اگر به دنبال موفقیت‌شغلی هستید باید از مخفی­گاه خود خارج شده، از چیزی نترسید و خود را به چالش بکشید.

تلفنی صحبت کردن را یاد بگیرید

شاید در نگاه اول اصلا فاکتور مهمی نباشد اما نقش پر­رنگی در موفقیت شغلی دارد. زیرا تلفن­ها وسیله­ ارتباطات ما با دیگران هستند، بنابراین مودب صحبت کنید و از خوردن و آشامیدن و جویدن آدامس پشت تلفن خودداری کنید. و همیشه از فعل حمع استفاده کنید.

برنامه­‌های منظم داشته باشید

برای رسیدن به موفقیت‌شغلی داشتن برنامه­‌های منظم و منسجم بسیار حائز اهمیت است.

الگو باشید

همیشه طوری کار کنید که دوست دارید دیگران آن را به همان شکل انجام دهند تا الگو و سر­مشقی برای دیگران باشید.

تاثیر سن در موفقیت شغلی

بعد از ۳۰ سالگی چون افراد تا این زمان شغل­‌های زیادی را تجربه کرده‌­اند و در این زمینه تجربیات زیادی دارند، بنابراین در از این سن به بعد می­توانند با شناخت خود و علایق و شروع شغل مورد نظر خود به موفقیت شغلی برسند. اما بعضی دیگر می­گویند شما تا ۳۵ سالگی زمان دارید تا به موفقیت‌شغلی دست پیدا کنید.

  هدف­‌گذاری کنید.

هدف گذاری یکی از مهم­ترین و کلیدی­ ترین مرحله برای رسیدن به موفقیت شغلی است. و برای رسیدن به آن هدف و در نهایت موفقیت شغلی از تمام توان خود و مسیر­های منطقی و اخلاقی موجود و افرادی که در این زمینه صاحب نظر هستند استفاده کنید. حال با تمام این اوصاف از خود بپرسید که دیدگاه شما راجب موفقیت شغلی چیست؟
 
 

بعضی از نکاتی که به شما کمک می­کنند تا ۳۵ سالگی به موفقیت شغلی برسید:

  • شغل مورد علاقه خود را پیدا کنید.
  • تحقیق کنید ببینید نقطه قوت شما چیست؟
  • خط قرمز در اهداف شغلی خو داشته داشته.
  • شغل مورد علاقه شما باعث می­شود که شما با افتخار در مورد آن صحبت کنید، در واقع حرفی برای گفتن داشته باشید.
  • نه گفتن را یاد بگیرید.
  • خود را به چالش بکشید.
  • انتقاد­پذیر باشید.
  • در شبکه­‌های اجتماعی پروفایلی تخصصی برای شغل خود داشته باشید.
  • مذاکره کردن را یاد بگیرید.
  • ایمیل زدن حرف‌ه­ای را یاد بگیرید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • از افراد صاحب تجربه کمک کنید.