در سلف کوچینگ چه می‌آموزیم؟

کوچینگ به افراد کمک می کند تا بتوانند بهتر مسیر زندگی خود را طی کنند و راحت تر به اهداف و رویاهای خود برسند. در حقیقت با کوچینگ می‌توانیم تمام چالش ها و درگیری های خود را کاهش دهیم.

در زندگی افراد با چالش های مختلفی رو به رو می شوند که برای عبور از آن‌ها نیاز به اقدام جدید است. در واقع اگر می‌خواهیم زندگی خود را تغییر دهیم و از چالش ها عبور کنیم باید مهارت های خود را افزایش دهیم. یکی از مهارت هایی که می‌تواند ما را در مسیر چالش های زندگی کمک کند. سلف کوچینگ است.

یک چیز مهم که بیشتر ما در آن گرفتار می شویم این است که در هنگام خارج شدن از یک موقعیت به این فکر می کنیم که چگونه از آن خارج شویم.

شما مدام به این فکر می‌کنید که چگونه خود را از این شرایط خلاص کنید اما دقیقاً نمی دانید که به کجا حرکت می کنید. در چنین شرایطی در ناامیدی ابهام و یا سردرگمی گرفتار می شوید. به این دلیل که نمی توانید راه حلی بیابید، زیرا نمی دانید واقعا مشکل چیست.

اولین چیزی که به عنوان مشکل می بینید شاید مشکلی نباشد که نیاز به حل شدن داشته باشد. بنابراین اولین مهارت این است که به حل مشکل فکر نکنید و تمرکز خود را بر آنچه که می خواهید به دست آورید متمرکز سازید. بنابراین به این که چگونه به مقصد برسید فکر نکنید.

زیرا حقیقت این است زمانی که بدانید چه چیزی را باید حل کنید و یا به دست آورید، روش حل کردن آن به سرعت ظاهر می شود و برای شما آشکار می شود که چه کاری را باید انجام دهید.

 پاسخ به سوالات را متوقف کنید و اجازه دهید پاسخ به سمت شما بیاید
دومین تکنیک بنیادی برای این که به یک مربی عالی برای خود تبدیل شوید این است که چگونه با سوالات برخورد کنید.

ما اینگونه بزرگ شده ایم که در هنگام مواجهه با سوالات باید پاسخ سریع بیابیم. نحوه کار این است که دیگر علاقه مند به پاسخ دهی به هر سوالی که با آن مواجه می شوید و یا از شما پرسیده می شود نباشید. یکی از تکنیک های کوچینگ در موسسه ما این است که سوالاتی پرسیده می شود.

آنگاه سوال به حال خود رها می‌ شود تا پاسخ به طور طبیعی به شما القا شود. اغلب زمانی که از شما سوالی پرسیده می‌شود و شما سعی در ایجاد پاسخ دارید مغز و منطق فوری شروع به پاسخ دهی می کند. طبیعی است که فقط پاسخ هایی را ارائه دهید که قبلاً بارها و بارها آن را دریافت کرده اید.

اما زمانی که یک سوال پرسیده می شود پاسخ به همراه آن می آید. اگر تنها آرام بنشینید و منطق و عقل خود را کمی استراحت دهید خواهید دید که چگونه پاسخ سریع به سمت شما می آید. اینها پاسخ هایی است که باعث ایجاد بینش درونی می شود و شما نمی دانید که آنها چه زمانی ظاهر می شود. این یک روش جالب برای برخورد با موقعیت های دشوار است.

یکی از مراحل یادگیری سلف کوچینگ این است که چگونه با باورهای محدود کننده مبارزه کنید. ذهن انسان پیچیده است و با افکار مختلفی اشغال می شود.

باورهای محدودکننده وجود دارد، مانند تعمیم دهی، فیلترهای ذهنی، استدلال عاطفی، بزرگنمایی ها، برچسب زدن، کوچک شمردن موارد مثبت و غیره. شما می توانید این اعتقادات را به چالش بکشید و با انجام یک تست اعتقاد، صحت آنها را دوباره سنجی کنید. از خودت بپرسید:

  • آیا این اعتقاد من همیشه درست است؟
  • آیا من در حال فرضیه سازی هستم؟
  • آیا اعتقاد من بر اساس دانش محدود و ناقص قرار دارد؟
  • چه مدرک / مدارکی برای تایید اعتقاد من یا نفی آن وجود دارد؟
  • چه عواملی را باید در نظر بگیرم؟
  • کسی که به او اعتماد دارم در مورد نتیجه گیری من چه فکری می کند؟
  • چه کسی می گوید همه چیز باید به این شکل باشد؟
  • چگونه به شکل دیگری می توانم به این وضعیت نگاه کنم؟
  • آیا من مسئول چیزی هستم که مقصر آن نیستم؟
  • چه چیزی را نمی بینم یا تصدیق نمی کنم؟
  • چه باور بهتری می تواند وجود داشته باشد؟

سوال‌های که سلف کوچینگ از ما دارد

1. مهمترین چیزی که اکنون می خواهید در زندگی خود تغییر دهید چیست؟
2. چه چیزی است که شما کاملا می خواهید در زندگی خود از آن خلاص شوید؟
3. سناریوی رویایی شما برای انجام آن چیست؟
4- تحلیل سریع شما درباره اینکه چرا شرایط آنطور که می خواهید نیست، چیست؟
5. الان در کجای مشکل قرار دارید؟
6- تا چه اندازه به خود باور دارید که می توانید مشکل را حل کنید؟
7-باورهای محدود کننده شما کدام است؟