دپارتمان روانشناسی و توسعه فردی

Department of Psychology and Personal Development

دپارتمان روانشناسی و توسعه فردی

اگر به شیوه و فرآیند فعالیت های هر فردی توجه نموده و به طور دقیق آن را بررسی کنیم در می‌یابیم که تمام افراد به دنبال بهبود و رشد و پرورش خود از طریق تقویت مهارت ‌های مختلف، افزایش میزان دانش و آگاهی و کسب ثروت مادی و معنوی هستند که به این جریان، توسعه فردی گفته می‌شود.

اگر فردی آگاهانه به دنبال دستیابی توسعه فردی خود باشد، باید تلاش کند و مهارت ‌ها و توانایی ‌های خود را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهد، اهداف و رویه های قبلی خود را بسنجند و به توانایی ‌های خود رنگ واقعیت بخشیده و آن ها را افزایش دهد. توسعه فردی به تمام افراد و حتی بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل کسب ‌و‌ کارهای گوناگون کمک می‌کند تا کارکنان با انگیزه تر و کاردانی داشته باشند و همچنین به افراد جرات و جسارت می‌بخشد تا کسب‌وکار خود را شروع نمایند. باید گفت که توسعه‌ فردی تنها محدود و مختصر به بازه ی سنی و شغل و جنسیت مشخصی نیست. بلکه فرایندی است که مطلوب هر کسی اعم از زن و مرد، مجرد و متاهل، نوجوان، جوان، بزرگسال می‌باشد و تمام افراد به توسعه‌ ی فردی و موفقیت نیاز دارند.

برای آنکه بتوان تعریف درستی از توسعه فردی ارائه داد باید گفت که در واقع به معنای تلاش برای کشف توانایی ها و مهارت ‌های بالقوه‌ی فرد و تقویت آن هاست تا در خلال فعالیت های خود بتواند مهارت ‌های خود را بهبود بخشیده و از حداکثر توانایی خود استفاده نماید و با سرعت بیشتر و با کیفیت بهتری به موفقیت مورد نظر برسد.

رسیدن به توسعه ی فردی، ما را به سمت توسعه‌ی نقاط قوت و توانایی هایمان پیش می‌برد، اگر در این روند توجه داشته باشیم و با دقت و تمرکز نقاط قوتمان را توسعه دهیم پس از مدتی این توانایی ها به عنصری برای درخشیدن ما تبدیل خواهند شد. در این صورت به رشدی مشخص و چشمگیر خواهیم رسید. همچنین قابلیت این را دارد که میزان اعتماد به نفس را در ما  افزایش می‌دهد، هنگامی که به یک هدف تعیین شده می‎رسیم و یا یک مهارت جدیدی کسب می‌کنیم و یا در محدوده ای از توانایی خود بهبود پیدا می‌کنیم، احساس رضایتمندی نسبت به خودمان پیدا می‌کنیم، یعنی هر اندازه که رشد می‌کنیم احساس قدرت نموده و اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت.

مزیت دیگری که رسیدن به توسعه‌ی فردی به همراه دارد افزایش خودآگاهی می‌باشد و باعث می‌شود تا فرد، نگاه دقیق تری به روند زندگی و شغل خود داشته باشد و ارزش های مثبت خود را دریافته و یک تجربه‌ی درونی هدفمند برای شناخت بهتر خود بدست می‌آورد.روانشناسی، علم کاربردی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی بر اساس یافته‌های علمی و تحقیق شده می‌باشد. رفتار به فعالیت‌ها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری می‌باشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایند‌هایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را می‌توان در رفتار و دیگر فرایند‌ها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته است و به درجه‎ای از ثبات و استحكام رسیده است.روانشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و درك روح زمان، به عنوان پرچمدار مطالعه پیچیدگی‎های بشر امروز است. «دپارتمان روانشناسی و توسعه فردی»، با هدف ارتقای مهارت‌های شخصی در زندگی و کسب ‌وکار با تکیه بر علوم روان‌شناسی و مدیریتی، سعی بر آموزش و پرورش افراد، جهت کسب مهارت‌های نرم و افزایش هوش هیجانی دارد.چرا که طبق آخرین تحقیقات در دانشگاه هاروارد، نقش مهارت های نرم در موفقیت افراد 85% بوده و فقط 15% مرتبط به داشتن مهارت های سخت است.با توجه به اینکه یک بار بیشتر فرصت زندگی کردن نداریم، و بخشی از این زیستن در بستر سازمانی و در تعامل با همکاران و تعامل جمعی و بخش دیگر در بین دوستان، خانواده و زندگی شخصی ما خلاصه می شود.این دپارتمان بر آموزش مهارت هایی از جمله کشف ارزش های فردی، کشف توانمندی های شخصی، افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، بکارگیری مهارت های ارتباطی در روابط میان فردی، نحوه تفکر تحلیلی و انتقادی در جهت حل مسائل زندگی، تصمیم گیری صحیح، توانایی مدیریت افکار و احساسات، تکنیک های مدیریت افراد و کار گروهی، شناخت شخصیت خود و دیگران، کنترل تکانه ها و مهارت های نرم دیگر متمرکز است. در واقع لذت شناخت خود و ماموریت ما در زندگی ، لحظات عمر را معنی می بخشد و مشوق ما برای ساخت یک زندگی سرشار از مفهوم و معنا می شود.